سایت بندپی Bandpay.ir

جاده در حال رانش است؛ لطفا احتیاط کنید!

جاده فیروزجاه که مرکز بخش را به دهستان فیروزجاه و مناطق ییلاقی بندپی متصل می­کند،شریان حیاتی این منطقه است که راه ارتباطی اصلی بسیاری از روستاهای بالادست است. این گزارش به بررسی رانش های جدید و خطرناک در این محور می پردازد.

سایت بندپی – چندی پیش نوشته ای تحت عنوان «جاده های بندپی؛ مارهای خوش خط و خال» در سایت بندپی منتشر شد که در آن به بررسی وضعیت بیشتر راه های ارتباطی بندپی و مشکلات آنها پرداخته شده بود. این گزارش به بررسی رانش های جدید و خطرناک در جاده فیروزجاه، از اصلی ترین راه های ارتباطی بندپی می پردازد.

جاده فیروزجاه که گلیا (شهر گلوگاه) مرکز بخش بندپی را به دهستان فیروزجاه و مناطق ییلاقی بندپی متصل می­ کند، شریان حیاتی این منطقه است. این جاده روستاهای بی­ شمار این منطقه را به مرکز بخش متصل می ­کند. جاده فیروزجاه در دهۀ 60 ابتدا گلیا را به پریجا متصل می­ کرد و بعدها امتداد این جاده به قسمت­ های کوهستانی منطقه نیز کشیده شد.

IMG_0226

این جاده هم اکنون علی رغم نقش مهمی که در رفت و آمد این منطقه دارد؛ نقش اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی بسیار مهمی در بندپی ایفا می کند. این جاده که در ادامه به منطقه ییلاقی شیخ موسی و سپس به دیگر نقاط کوهستانی منطقه متصل می شود، در فواصلی از روز به شدت مه آلود می شوند و اگر خط کشی وسط وجود نداشته باشد عبور و مرور در این جاده ها اصلاً امکان ندارد.

یکی دیگر از مشکلات جاده فیروزجاه این است که در پیج های خطرناک فاقد تابلوهای هشدار دهنده و علائم ایمنی است که این امر در روزهایی که تعداد مسافران در منطقه افزایش می یابد باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. جاده فیروزجاه با توجه به اینکه در منطقه جنگلی قرار گرفته، به خاطر موانع طبیعی دارای پیچ­های بسیار و گاه خطرناک است.

IMG_0261

رانش زمین در نقاط مختلف از مهمترین مشکلات جاده فیروزجاه محسوب می شود. به دلیل قطع درختان و تغییر کاربرى زمین در نواحی مختلف؛ نقش مثبت درختان کاهش پیدا کرده و موجب افزایش میزان فرسایش پذیرى و نفوذ آب به داخل توده هاى مسیر شده است. بار ترافیکى این جاده که از مهمترین جاده هاى کوهستانى جنوب بابل است، موجب تشدید ناپایدارى دامنه هاى مسیر مى گردد. یکی از مهمترین عواملی که در این محور موجب رخداد پدیده زمین لغزش می گردد بالا بودن میزان بارش است. (بررسی زمین لغزشهای جاده ای در محور گلوگاه – فیروزجا و دو محور فرعی مجاور – م.فتاحی،ع.ارومیه ای، م.صفایی).

IMG_0275

رانش­ های گاه و بیگاه که خاص مناطق جنگلی است، از مشکلات اساسی این جاده است. در مناطق مختلف این جاده رانش­ هایی رخ داده است که گاه بسیار خطرناک هستند. این رانش­ ها در بیش ­تر قسمت های جاده به چشم می خورد و یکی از این رانش ­های خطرناک نزدیک تکیۀ کمانچوسر واقع شده است که سبب ساز حوادث رانندگی در سال گذشته شده است. (از این لینک ببینید)

IMG_0258

رانش جاده در حد فاصل دو روستای فیفل و کمانچوسر بسیار به چشم می­ آید که در این حد فاصل بیش از چند نقطه، جاده رانش داشته است. در برخی از این مناطق جاده چنان تنگ شده است که هم زمان فقط یک ماشین می­تواند از آن قسمت عبور کند که باعث ایجاد مشکل ترافیکی نیز می­شود. همچنین خطر حوادث رانندگی را نیز افزایش می­دهد. این وضع در روزهایی که ترافیک و رفت و آمد در جاده زیاد است مثل تعطیلات که حجم زیادی از مسافران از این مسیر عبور می­ کنند، به مراتب بدتر می ­شود. با توجه اینکه در سال­ های اخیر، تردد تعداد بسیار بیش­تری از رانندگانی که با جاده آشنایی ندارند و به ویژه در تعطیلات از این مسیر عبور می­ کنند، متاسفانه وجود این رانش­ ها احتمال وقوع حوادث ناگوار را افزایش می­ دهد.

IMG_0218

وضعیت نامناسب جاده فیروزجاه، نیاز به تعمیر و نوسازی فوری را تاکید می­کند اما متاسفانه از سال پیش که این رانش­ ها تشدید شده است، توجه جدی به آن نشده است. این عدم توجه سبب شده است که رانش­ ها روزبروز پیشرفت کند و بیم آن می ­­رود که یک رانش دیگر ارتباط مناطق بالادست را به مرکز بخش قطع کند.

IMG_0264

با توجه به شرایط زمین شناسى و محیطى مستعد لغزش این منطقه، انجام مطالعات زمین شناسی قبل از انجام هر پروژه عمرانى و همچنین دقت در انجام آزمایش ها و محاسبات جهت انجام عملیات تثبیت امرى ضرورى به نظر می رسد. به حکم عقل آنکه جلوگیری از ضرر واجب ­ترین کارها است، به نظر می­ رسد انتظار تعمیر مناسب و مرمت هرچه سریع ­تر این جاده انتظاری پر بی ­راه از مسئولان امر نباشد.

همچنین از رانندگان وسایل مختلف نقلیه انتظار می رود با توجه به حجم بالای تردد در ایام تعطیل و با توجه به مشکلات اشاره شده  در طول مسیر، به قوانین راهنمایی و رانندگی توجه ویژه ای داشته باشند و با سرعت مطمئنه برانند تا سلامت خود و سرنیشینان خود را تأمین کنند.

ادامه عکس های گزارش :

IMG_0211 IMG_0225 IMG_0252 IMG_0257 IMG_0228 IMG_0232 IMG_0271 IMG_0279 IMG_0272 IMG_0263 IMG_0255 IMG_0260 IMG_0269 IMG_0280

۴ پاسخ

  1. با سلام . امیدواریم یک بار برای همیشه کاری اساسی بشه . جاده ارتباطی به شیخ موسی به حکم عقل باید از کنار رودخانه سرج رو می رفت تا مجبور به هزینه نگهداری البته ناقص با شرحی که گذشت نباشیم . امیدواریم عزیزان مسؤل هم از تجربه و هم از علم برای انجام کارها بهره بگیرند .
    یک کار میدانی اگه صورت بگیره ما رو به این نتیجه می رسونه که بسیاری از رانش ها یا زمین لغزش ها در بندپی ناشی از در نوردیده شدن جنگل ها و … و احداث جاده ها بود که به معضلی بدل شده است .
    ضمن تشکر از دوستان سایت بندپی که در آستانه سال جدید و با توجه به انبوه مسافران نا آشنا به جاده های جنگلی به این موضوع پرداختند .

  2. یا خداااااااااااااااااااااااااا
    بوی خون به مشام میرسد
    آخرین بار ۵ سال قبل از این جاده رد شدم
    سال قبل تصمیم گرفتم برم تا بعد چاسرکا اونجا که قهوه خونه داره رفتم و از ترس برگشتم دیگه پامو تو این جاده نمیزارم از جونم سیر نشدم تا وقتی خبر درست شدن کامل جاده رو توی سایت بزارین

  3. رابیس و رانش!!!!!!!!!!!!
    امسال به اصلاح جاده پرداخته و من مشاهده کردم که مبادرت به رابیس بندی سطح جاده (آن قسمتهای رانش شده ) اقدام نموده کمتر از ۵ ماه جاده به این وضع درآمده تا وقتی که کار اصولی و فنی نباشه همینه فقط بودجه و سرمایه مملکت به هدر میره چرا؟چون نگاه گذری و انتخاباتی به مشکلات داشته و به دنبال کار اصولی و فنی نیستیم

    1. دقیقا درست می فرمایید.مگه این رابیس بندها کیانند؟مگه نه اینستکه فرزندان همین منطقه اند؟مگه نه اینستکه اینان با حمایت و رای همین مردم منطقه انتخاب شدن؟؟؟بنام طایفه فیروزجا و به کام عاریه ای ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها
آمار سایت
  • ۰
  • ۴۷
  • ۱,۰۰۸
  • ۳۲,۷۶۹
  • ۳۶۷,۷۸۷
  • ۸,۱۵۳,۱۱۸
  • ۱۰۵,۱۹۱
  • ۷۲۳
  • ۷,۳۳۳
  • ۱۹ مرداد, ۱۴۰۱